Używamy plików cookies, by ułatwić korzystanie z naszych serwisów.
Jeśli nie chcesz, by pliki cookies były zapisywane na Twoim dysku zmień ustawienia swojej przeglądarki.

Szukaj w:
[x]
Prawo
[x]
Ekonomia i biznes
[x]
Informacje i opinie
ZAAWANSOWANE

Wielki Mur i bestie z północy

06 października 2023 | Rzecz o historii | Marcin Niemojewski
Wielki Mur Chiński to umowne określenie całego systemu różnorodnych fortyfikacji, wznoszonych i remontowanych co najmniej od III w. p.n.e. na różnych odcinkach wyznaczających w danym okresie północną granicę Chin
autor zdjęcia: Yuri Yavnik/Shutterstock
źródło: Rzeczpospolita
Wielki Mur Chiński to umowne określenie całego systemu różnorodnych fortyfikacji, wznoszonych i remontowanych co najmniej od III w. p.n.e. na różnych odcinkach wyznaczających w danym okresie północną granicę Chin
Kadr z filmu „Wielki Mur” Zhanga Yimou z 2016 r.
autor zdjęcia: Universal Pictures /Courtesy Everett Collection/East News
źródło: Rzeczpospolita
Kadr z filmu „Wielki Mur” Zhanga Yimou z 2016 r.
W 1271 r. Kubilaj-chan proklamował powstanie dynastii Yuan, a sam obwołał się pierwszym należącym do niej cesarzem Chin
autor zdjęcia: Photo12 via AFP
źródło: Rzeczpospolita
W 1271 r. Kubilaj-chan proklamował powstanie dynastii Yuan, a sam obwołał się pierwszym należącym do niej cesarzem Chin

„Wielki Mur” Zhanga Yimou to film z gatunku fantasy i z pozoru nie warto doszukiwać się w nim odniesień historycznych. Można też jednak uznać inwazję potworów z północy za alegorię najazdów barbarzyńców, przed którymi miała bronić Chiny legendarna fortyfikacja.

Dzieło Yimou z 2016 r. to jak dotychczas najdroższe i zrealizowane z największym rozmachem wspólne przedsięwzięcie kinematografii amerykańskiej i chińskiej. Twórcy oczekiwali zatem nie bez przyczyny, że film odniesie równie spektakularny sukces. Nie odniósł. Widzowie byli rozczarowani, bo kosztowny obraz w każdym z wymiarów filmowej rozrywki oferował tylko przeciętność: niezbyt ekscytujące widowisko, pozbawioną oryginalności i nieco dziecinną fabułę, umiarkowanie intrygujące postacie. W jednym z wywiadów odtwórca głównej roli Matt Damon przyznał nawet, że jego córka, przekomarzając się z nim w rozmowach o tej produkcji, miała w zwyczaju przekręcać jej tytuł i nazywać ją „Murem”, ponieważ, jak twierdziła, „nie było w tym filmie nic wielkiego”. Krytycy formułowali znacznie poważniejsze zarzuty. Wskazywali mianowicie, że opowieść o dramatycznych przygodach dwóch europejskich najemników, wędrujących po XI-wiecznych Chinach, by wykraść sekret wytwarzania prochu, nie tylko nie odpowiada wiedzy historycznej, co filmowi tego typu można jeszcze wybaczyć, ale także powiela anachroniczny i dyskryminujący zdaniem ekspertów schemat narracyjny, zgodnie z którym to biali Europejczycy, w dodatku podejrzanej konduity, ratują potężną pozaeuropejską cywilizację, jakby ta nie...

Dostęp do treści Archiwum.rp.pl jest płatny.

Archiwum Rzeczpospolitej to wygodna wyszukiwarka archiwalnych tekstów opublikowanych na łamach dziennika od 1993 roku. Unikalne źródło wiedzy o Polsce i świecie, wzbogacone o perspektywę ekonomiczną i prawną.

Ponad milion tekstów w jednym miejscu.

Zamów dostęp do pełnego Archiwum "Rzeczpospolitej"

Zamów
Unikalna oferta
Wydanie: 12692

Wydanie: 12692

Spis treści

Reklama

Zamów abonament